Gebruikersonderzoek

Met raad
en daad
bijstaan

Benieuwd of je website echt goed presteert onder je inwoners? Veel gemeenten hebben tools om hun site te analyseren, maar weten niet altijd hoe ze de resultaten moeten gebruiken. Onze gebruikersonderzoeken helpen je te begrijpen of bezoekers de informatie snel en gemakkelijk vinden, en of je site aansluit bij hun behoeften. Dit kan eenmalig of in een maandelijkse abonnementsvorm. 

Ons aanbod

We voeren de volgende gebruikersonderzoeken uit. Dit kan een combinatie zijn of een uitgebreider traject: 

  • Gebruikersonderzoek
    We onderzoeken met praktische opdrachten hoe bezoekers jouw website gebruiken. Dit kwalitatieve gebruikersonderzoek geeft inzicht in verwachtingen, gebruik, eventuele problemen en meningen van gebruikers. Dit levert verbeterpunten op voor gebruiksvriendelijkheid, leesbaarheid en vindbaarheid. De resultaten vatten we samen in een overzichtelijk rapport met concrete tips. Zo kan jij aan de slag met jouw website optimaliseren.
  • Statistiekenonderzoek
    Wij helpen je om inzicht te krijgen in je webstatistieken met tools zoals Monsido en SiteImprove. Ontdek bijvoorbeeld waar gebruikers afhaken, welke zoekwoorden hoog scoren en welke pagina’s onopgemerkt blijven. Deze inzichten helpen je om de website makkelijk te verbeteren. Bovendien geven we praktische tips om zelf aan de slag te gaan met jouw statistiekenprogramma.
  • Toegankelijkheidsonderzoek
    Digitale kanalen van overheden moeten voldoen aan de richtlijnen in de WCAG. Daadkracht helpt jouw organisatie met je website toegankelijkheid, waarbij we bestanden, teksten, beelden, links, video’s en geo-informatie onder de loep nemen. Ook kunnen we helpen met opstellen van toegankelijkheidsverklaringen en aanbesteden van audits.
  • TREE-test
    Een treetest is een gebruikersonderzoeksmethode waarmee je test hoe makkelijk gebruikers informatie kunnen vinden binnen de menustructuur van een website. We kijken of je hoofdonderwerpen op de juiste plek staan. Vinden inwoners de informatie waar jij het bedacht had in het menu van je website? 
  • Toptakenonderzoek
    Met een toptakenonderzoek ontdek je waarom gebruikers jouw website bezoeken en wat hun belangrijkste taken zijn. We beantwoorden vragen zoals: wie bezoekt je website? Wat zijn hun toptaken? En zijn er verschillen tussen bezoekersgroepen? Met deze inzichten zorg je ervoor dat je bezoekers in zo min mogelijk klikken naar de gezochte informatie leidt.
  • Gebruikerskanalen onderzoek
    We onderzoeken het gebruik van ieder kanaal door inwoners. Daarnaast onderzoeken we of via de verschillende kanalen hetzelfde antwoord gegeven wordt op vragen. We bekijken hiervoor het statistiekenprogramma van jouw organisatie en leggen dit naast de statistieken van het Klant Contact Centrum (KCC) en het zaaksysteem.
  • Klantreisonderzoek
    Tijdens dit onderzoek begeleiden we jullie bij een klantreis om zo de dienstverlening door de ogen van de klant te beleven. We beantwoorden vragen zoals: hoe ervaart de klant jouw dienstverlening? Wat verwacht de klant? En wat maakt hen tevreden of ontevreden? En hoe kunnen we je dienstverlening verbeteren?
  • SEO-optimalisatie
    Worden de juiste zoekresultaten getoond op jouw website en via Google? Ruim 2/3 van de bezoekers bereikt gemeentelijke websites via Google, dus een goede vindbaarheid is belangrijk voor tevreden bezoekers. Daadkracht analyseert zoektermen uit webstatistieken en controleert of de juiste pagina’s gevonden worden.
  • NPS- en CES-onderzoek
    De Net Promoter Score (NPS) en Customer Effort Score (CES) zijn kwantitatieve onderzoeken naar de gebruikerstevredenheid en gebruiksgemak van jouw website. De NPS meet de waardering van gebruikers en of zij de website zouden aanbevelen. De CES meet hoe eenvoudig het is om informatie te vinden of acties uit te voeren. Via korte vragen verzamelen we waardevolle input over jouw website, inclusief wensen en verbeterpunten. De resultaten vertalen we naar een helder rapport met een concreet verbeteradvies. 

Kracht
voor
de overheid

Daarom Daadkracht

  • Wij kennen de praktijk: ons team bestaat uit mensen die zelf bij gemeenten hebben gewerkt. We denken niet vanuit ‘wat de gemeente wil vertellen’ maar vanuit wat de inwoner nodig heeft. Wij helpen focus aanbrengen: wat is écht relevant?
  • Onze gebruikersonderzoeken geven inzicht in wat inwoners verwachten. We ondersteunen online adviseurs in het maken van scherpe keuzes én het creëren van draagvlak binnen de organisatie. Ook na de oplevering blijven we betrokken: we helpen bij het inrichten van goed beheer, met duidelijke afspraken over wat wel en niet op de site komt.
  • Daarnaast bieden we het Daadkracht APK-abonnement, waarmee we je website elk kwartaal controleren op zwakke punten en verbeteringen voorstellen toevoegen. 

Wat kunnen we
voor jou doen?

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem contact op met Bas!

Bas van Rens MijnOmgeving

Deze organisaties gingen je voor:

Contact

024 344 6288
info@daadkracht.nl

Postbus 6635, 6503 GC Nijmegen
Kerkenbos 1075-A, 6546 BB Nijmegen