Het laatste nieuws

Crisismanagement tijdens corona: flexibiliteit en goede afspraken zijn essentieel

Gemeente Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert hebben in de werkorganisatie CGM hun ambtelijke slagkracht gebundeld. Sinds begin maart ben ik binnen deze organisatie verantwoordelijk voor een deel van de implementatie van de Omgevingswet. Maar al gauw stak de coronacrisis haar kop om de hoek. Mijn naam is Thomas Vossen en de afgelopen weken ben ik erg druk geweest met de coördinatie van ondernemersvragen tijdens de coronacrisis. Nu het stof enigszins gedaald is, althans voor mij, blik ik terug op deze periode.

Crisismanagement

Mijn opdrachtgever bij CGM is ook verantwoordelijk voor het team Economische Zaken. Sinds de coronacrisis zie je dat ondernemers voor heel uiteenlopende vragen en verzoeken contact opnemen met de gemeente. Daarnaast zorgt de crisis ook bestuurlijk voor een interessant krachtenveld. Op verzoek van mijn opdrachtgever is het aandachtsgebied van mijn opdracht voor korte tijd verlegd naar het crisismanagement rondom alle problematiek vanuit lokale ondernemers. In deze coördinerende rol was ik verantwoordelijk voor de aansturing van de bedrijfscontactfunctionarissen en de afstemming met afdelingen als W&I, VVH of Belastingen. Daarnaast zorgde ik voor gecoördineerde en juiste afstemming met bestuurders en het opgerichte Corona-MT.

Uitdagingen

Het feit dat ik nieuw start in een organisatie en vanuit huis projecten moet opstarten is al even schakelen. Maar om tegelijkertijd ook een crisissituatie te moeten beheersen, is alles behalve eenvoudig. Ik werk met tientallen collega’s die ik nog nooit in levende lijve heb ontmoet. Veel videobellen en de hoop op een einde van deze crisissituatie helpt me hierbij. In een crisissituatie is echter geen dag hetzelfde. En in een thuiswerksituatie met een dochtertje van 15 maanden op de achtergrond is ook geen dag hetzelfde. Deze combinatie zorgde zo nu en dan voor een lastig spanningsveld. Goede afspraken, zowel met je opdrachtgever als binnen je eigen gezin zijn dan essentieel.

Trots

Nu ik de werkzaamheden heb overgedragen aan een interne medewerker, besef ik pas dat het echt een intensieve periode is geweest. Geen enkele dag liep als gepland. Maar door rust en overzicht te houden, adequaat te handelen en met het nodige juiste onderbuikgevoel is het mij samen met collega’s gelukt om door de grootste piek van deze coronacrisis te komen. De complimenten vanuit zowel collega’s, management of bestuurders die ik hierover heb gekregen maken je achteraf toch wel trots!

De samenwerking

Het samenwerken op afstand leek in eerste instantie een enorme uitdaging. Nu, een paar weken later, merk je dat iedereen zijn digitale draai wel heeft gevonden. Dit geldt ook voor mijzelf. Persoonlijk vind ik het ook erg leuk om te zien wat mijn werkgever Daadkracht doet om alle collega’s een hart onder de riem te steken en om de sfeer in het bedrijf goed te houden. Het blijft toch écht een bijzondere periode die we met z’n allen meemaken.

Dit bericht delen:

Contact

024 344 6288
info@daadkracht.nl

Postbus 6635, 6503 GC Nijmegen
Kerkenbos 1075-A, 6546 BB Nijmegen