Het laatste nieuws

Onderzoek naar digitale dienstverlening voor Rekenkamer afgerond

Kaartjes kopen voor een concert, afspreken met vrienden, een document delen met je collega’s of je belastingaangifte indienen: Veel activiteiten in ons leven spelen zich af in de digitale wereld. Handig! Tenminste… voor een deel van de mensen. Online formulieren, verificatiesystemen en digitale informatie zijn namelijk niet voor iedereen even toegankelijk. Eén van de missies van Daadkracht is om digitale dienstverlening van gemeenten toegankelijk te maken voor álle inwoners. In opdracht van de Rekenkamercommissie van Gemeente Roermond voerden wij een onderzoek uit. Het doel: in kaart brengen waar de gemeente staat op het gebied van digitale dienstverlening.  

Méér dan wettelijke verplichtingen
Ageeth vertelt over het onderzoek: ‘In het eindrapport staat een overzicht met alle wettelijke verplichtingen die nu en de komende jaren op gemeenten afkomen.’ Alleen voldoen aan wettelijke verplichtingen is niet altijd genoeg, weet Ageeth uit ervaringen in de praktijk. Ze ondersteunt gemeenten regelmatig met het implementeren of verbeteren van hun digitale dienstverlening. ‘Digitale dienstverlening is pas écht geslaagd wanneer inwoners daadwerkelijk de juiste informatie kunnen vinden en gebruiken. Aan de hand van een online enquête, analyse van webstatistieken en gebruikerssessies met doelgroepen van het inclusiebeleid van de gemeente namen onze onderzoekers daarom ook gebruikerservaringen van digitale dienstverlening onder de loep.’  

Brug tussen onderzoek en praktijk
Juist de praktijkervaring van Daadkracht blijkt een interessante toevoeging aan het onderzoek. Als specialisten op het gebied van digitale dienstverlening is zij namelijk op de hoogte van de vakinhoud en valkuilen in de uitvoering van beleid. In dit onderzoek nemen onze onderzoekers de kaders en monitoring van het beleid onder de loep. Die combinatie zorgt voor een heel volledig rapport waarin gedegen beleidsonderzoek verweven is met concrete aandachtspunten uit de praktijk.  

Ook Nico op de Laak, interim-voorzitter van de Rekenkamercommissie tijdens het onderzoek, vond de samenwerking plezierig: “Omdat de onderzoekers voornamelijk op de concrete uitvoering gericht zijn, moesten we de vertaling naar de zware beleidscontext maken die minder op detailniveau is. Maar omdat de basis stevig stond, zijn we daar samen goed uitgekomen. De afstemming verliep soepel. Van de eerste kennismaking via Zoom tot de sessies op locatie. Je weet waar je aan toe bent.” 

Debat in de gemeenteraad
Het onderzoek zit erop en we geven vol vertrouwen het stokje door. Met de onderzoeksresultaten voedt de Rekenkamercommissie het gesprek in de gemeenteraad over digitale dienstverlening. We kijken uit naar de positieve veranderingen die dit onderzoek teweegbrengt.  

Lees hier het volledige onderzoek op de website van de gemeenteraad van Roermond

Dit bericht delen:

Contact

024 344 6288
info@daadkracht.nl

Postbus 6635, 6503 GC Nijmegen
Kerkenbos 1075-A, 6546 BB Nijmegen