Het laatste nieuws

Klantcase Helmond: “Talenten weten welk traject ze doorlopen bij de klant”

Daadkracht leidt jonge mensen op. Knappe koppen met een masterdiploma op zak. Onze Talenten werken bij gemeenten en voorzien hen van een gezonde portie daadkracht. Zo ook de gemeente Helmond. Talent Kim doorliep het tweejarige traineeship bij Daadkracht met Helmond als opdrachtgever. Inmiddels is een nieuw Talent begonnen bij de gemeente. Projectleider Anne-Christel Siahaya, zzp’er bij Helmond, deelt haar ervaringen met Daadkracht Talent. “De Talenten worden echt uitgedaagd en gemotiveerd. Dat komt hun groei denk ik ten goede.”

Kennis en ervaring

Anne-Christel is als projectleider betrokken bij de implementatie van proces- en zaakgericht werken en de implementatie van het zaaksysteem. Daarbij heeft ze te maken met een multidisciplinair team van onder andere adviseurs en beheerders. Maar ook een projectondersteuner hoort daarbij. Een rol die nu twee keer vervuld is door een Daadkracht Talent. Anne-Christel: “Ik merk dat jullie hoogopgeleide mensen aannemen met een bepaald analytisch vermogen. Talenten weten wat van ze verwacht wordt. Ondertussen wordt hun rugzak door Daadkracht volgestopt met methodieken en kennis.” Tegelijkertijd krijgen ze bij een opdrachtgever de kans om werkervaring op te doen en hun kennis in de praktijk te brengen. “Bij Helmond is daar veel ruimte voor. Als een Talent bijvoorbeeld een adviesnota moet schrijven, maken we het praktisch door het advies ook te implementeren. Zo komen leerdoelen van een Talent en projectdoelen samen.”

Wisselwerking

Aan de ene kant krijgen Talenten begeleiding vanuit de opdrachtgever, maar binnen Daadkracht krijgen ze ook een buddy toegewezen. Soms zijn er adviseurs aanwezig bij de opdrachtgever zelf. Bij Helmond is dat Anne. “Vanuit de adviseurs zie je een stukje begeleiding voor het Talent. Ze hebben een extra klankbord. Zo leveren opdrachtgever en Daadkracht gezamenlijk een bijdrage aan de leerdoelen van Talenten”, zegt Anne-Christel. “Het is een wisselwerking. Je gaat samen die ontwikkeling aan en op zoek naar opdrachten. Ik zie vervolgens dat Talenten dat heel serieus oppakken en nieuwe dingen willen leren. Ze worden door de Daadkracht adviseurs continu geprikkeld en gemotiveerd om hun leerdoelen te halen.” Adviseur Anne van Daadkracht geeft op haar plaats aan dat de samenwerking en het begeleiden van talenten soepel verloopt. “Het is erg leuk om te zien hoe steil de leercurve van onze Talenten is.”

Leerdoelen

Wat vindt Anne-Christel van de samenwerking? “Erg positief. Er wordt duidelijk verteld dat een Talent anders is dan een adviseur en nog moet leren. Daardoor zijn er geen onrealistische verwachtingen. Talenten pakken dingen op en leren snel. Ik vind het niet vervelend als mensen niet alles weten, maar wel als ze niks navragen. Je moet actief je weg vinden in de brei. Dat doen de Talenten. Ze nemen initiatief en hebben een drive. Het belangrijkste is dat iemand vooruit wil.” Anne-Christel merkt op dat Talenten een aantal kenmerkende (werk)eigenschappen delen. “Ze zijn gericht op de gemeentelijke organisatie en om daar te gaan leren. Ze weten precies welk pad ze doorlopen en stellen daardoor een klant niet teleur. Talenten krijgen eigenaarschap over hun leerdoelen, zíj moeten het doen.” Ze heeft tot slot een aanbeveling voor Talenten: “vanuit theorie ben je soms geneigd om te weten hoe iets in elkaar steekt. Maar, er zijn soms redenen waarom de theorie niet is terug te zien. Ik wil de tip meegeven om open, eerlijk en nieuwsgierig te blijven. Toets, en bespreek wat je aantreft. Die werkwijze heeft als voordeel dat je vanuit het gesprek verbinding krijgt en niet te snel conclusies trekt op basis van wat je denkt te weten. En ga eens in de schoenen van een ander staan!”

Dit bericht delen:

Contact

024 344 6288
info@daadkracht.nl

Postbus 6635, 6503 GC Nijmegen
Kerkenbos 1075-A, 6546 BB Nijmegen