Gebruikersonderzoek

Met raad
en daad
bijstaan

De ideale website is toegankelijk, vindbaar en gebruiksvriendelijk voor alle doelgroepen. Om hier inzicht in te verkrijgen, is het belangrijk regelmatig gebruikersonderzoeken uit te voeren. Zo weet je zeker dat de website up to date blijft en voldoet aan de behoeften en wensen van de gebruiker. Daadkracht helpt graag en ondersteunt met verschillende gebruikersonderzoeken. Waar kunnen we jouw organisatie bij helpen?

  • Wat verwacht de inwoner te vinden op de website van jouw organisatie?
  • Waar lopen ze tegenaan bij een online bezoek of aanvraag?
  • Hoe filter je bruikbare data uit je webstatistieken?
  • Krijgt de inwoner via elk online kanaal hetzelfde antwoord?
  • Wat zijn de toptaken van jouw website?

Kracht
voor
de overheid

Gebruikerssessies

Sample Heading

In gebruikerssessies gaan we het gesprek aan met inwoners. We nodigen hen uit om rond een bepaald thema ervaringen over de website te delen. Daarnaast krijgen we inzicht in hun website gebruik door ze een aantal praktische opdrachten te geven. Ervaring leert dat dit vaak leidt tot verrassende – en nieuwe inzichten.

Sample Heading

De sessies geven inzicht in verwachtingen, gebruik, eventuele problemen en meningen van gebruikers.

Sample Heading

Het resultaat van de sessie vertalen we naar concrete verbetertips in een overzichtelijk rapport. Zo weet je precies op welke punten je website verbetering behoeft.

NPS- en CES-onderzoek

In dit onderzoek achterhalen we de Net Promotion Score en de Customer Effort Score. Deze scores laten zien hoe tevreden de gebruiker is en hoe veel moeite hij of zij heeft moeten doen om te vinden waar hij of zij naar op zoek was.

De NPS-score en CES-score komen tot stand aan de hand van een aantal korte vragen die we stellen aan de gebruikers van de website. Daarnaast is er ruimte voor opmerkingen of verbeterpunten.

Dit onderzoek geeft inzicht in de waardering die de gebruiker heeft voor de website van jouw organisatie, de moeilijkheidsgraad om bepaalde informatie te vinden of bepaalde handelingen te verrichten, de effectiviteit van recente verbeteringen aan de website of wensen van de gebruiker. Dit mondt uit in een overzichtelijk rapport met concrete verbetertips waarmee je direct aan de slag kunt.

Statistiekenonderzoek

Heb je geen idee waar je moet beginnen in de berg data uit je statistiekenprogramma? Hoe zat het ook alweer? Welke informatie heb je nodig om juiste conclusies te trekken? Wij kunnen je helpen inzicht te verkrijgen in je website statistieken door middel van bijvoorbeeld Google Analytics of Siteimprove.

Zo krijg je onder andere antwoord op vragen als:

  • Waar haken gebruikers af in formulieren?
  • Welke route volgen gebruikers op de website?
  • Welke zoekwoorden worden veel gebruikt?
  • Welke pagina’s worden zelden of nooit bekeken?

Deze waardevolle informatie stelt je in staat de website op gerichte wijze te verbeteren. Daarnaast geven we je tips over hoe je zelf met het statistiekenprogramma aan de slag kunt.

Toptakenonderzoek

Het toptakenonderzoek van Daadkracht geeft inzicht in het doel waarmee gebruikers je website bezoeken. Zo kun je beter inspelen op de verwachtingen van je bezoekers en kun je je website hierop inrichten. Wist je dat 25% van je bezoekers voor slechts 5 taken naar je website komt?

Het toptakenonderzoek geeft onder andere antwoord op de vragen:

  • Wie bezoekt de website?
  • Met welk doel bezoekt men de website?
  • Wat zijn hun toptaken?
  • Zijn er verschillen in toptaken tussen bezoekersgroepen?

De daad
bij het woord

Gebruikerstests

Weet jij hoe gebruikers de website van jouw organisatie gebruiken?
Gebruikerstests geven waardevolle inzichten in hoe gebruikers de website daadwerkelijk ervaren en wat je kunt doen om deze ervaring te verbeteren.

Gebruikerstests geven inzicht in onder andere:

  • De route die een gebruiker volgt op de website
  • Het resultaat van een websitebezoek
  • De gemiddelde duur van een websitebezoek
  • De reactie van de gebruiker op de website

Aan de hand van antwoorden op deze vragen formuleren we concrete verbetertips voor de website. Onze observaties, tips en adviezen worden gebundeld in een overzichtelijk rapport dat je kunt gebruiken om de website te optimaliseren.

Toegankelijkheidsonderzoek

Digitale dienstverlening moet voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk zijn. Iedere inwoner moet in staat zijn op een veilige manier gebruik te maken van digitale dienstverlening. Een goede toegankelijkheid van de website is daarom een van de belangrijkste punten waar je als lokale overheid aan moet voldoen. Vanaf september 2020 is het een verplichting dat alle digitale kanalen van de overheid voldoen aan de Europese toegankelijkheidseisen.

Om ervoor te zorgen dat de website van jouw organisatie optimaal toegankelijk is, voert Daadkracht regelmatig toegankelijkheidsonderzoeken uit. Hierin wordt de toegankelijkheid van bestanden, teksten, beelden, links, video en geo-informatie onderzocht.

De resultaten van dit onderzoek kunnen worden gebruikt om tot concrete verbeterpunten te komen en ervoor te zorgen dat iedereen zelfstandig diensten van de overheid kan gebruiken.

Wijze raad
is halve
daad

Klantreis

Beleef je diensten door de ogen van de klant. Je ervaart samen met collega’s hoe een klant de dienstverlening van jouw organisatie beleeft. Aan de hand hiervan ontdek en bedenk je directe verbeterpunten. Doordat deze aan het licht komen aan de hand van eigen ervaringen, creëer je direct draagvlak voor het doorvoeren van deze verbeterpunten.

Punten die aan bod komen bij een klantreis zijn onder meer:

  • Hoe beleeft een klant je dienstverlening?
  • Wat verwacht de klant?
  • Waar wordt de klant blij of boos van?

Hoe werkt het?

We bereiden samen een workshopdag voor. Wij begeleiden deze dag en zorgen na afloop voor een verslag met alle tips en adviezen van de bevindingen. In het rapport staat een actielijst waarmee je direct aan de slag kunt.

Check je kanalen

Heb je weleens gecheckt of een gebruiker via de website hetzelfde antwoord krijgt op zijn vraag als via sociale media? Ben je benieuwd van welke kanalen de inwoner het meest gebruikmaakt?

Onderzoek naar verschillende gebruikerskanalen geeft inzicht in pieken en dalen in het gebruik van ieder kanaal en in de eenduidigheid van antwoorden op vragen.

In dit onderzoek bekijken we het statistiekenprogramma van jouw organisatie en leggen we dit naast de statistieken van het Klant Contact Centrum en het zaaksysteem.

SEO-onderzoek

Geeft de zoekmachine op de website van jouw organisatie de juiste zoekresultaten weer? Wat is de vindbaarheid van de organisatie-webpagina’s op Google? Wist je dat ruim 2/3 van de mensen een website van de gemeente bezoekt via Google? Voor een snelle en resultaatgerichte dienstverlening is het van belang dat gebruikers via Google direct de pagina vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit resulteert in tevreden bezoekers.

We voeren SEO-onderzoek uit door te checken of de zoektermen uit de webstatistieken het gewenste resultaat opleveren in Google en de zoekmachine op de website. De resultaten verzamelen we in een rapport met een verbeteradvies op maat.

APK abonnement

Wil je de website van jouw organisatie regelmatig laten checken op toegankelijkheid, statistieken en verbeterpunten om deze zo op topniveau te houden? Dat kan met het Daadkracht APK abonnement.

Tijdens een check controleren we de website onder andere op spelfouten, dode links, toegankelijkheid, zoekwoorden en oude content die irrelevant is geworden. Dit resulteert in een compleet overzicht van zwakke plekken in de website. Aan de hand van dit overzicht geven we je concrete tips om deze zwakke plekken te verbeteren. Met het APK abonnement weet je zeker dat de basis van de website altijd op orde is.

We controleren de website elk kwartaal en maken aan de hand hiervan een overzicht van de zwakke plekken in de website. Eventueel kunnen we die ook voor je oplossen. Natuurlijk kunnen we de website van jouw organisatie ook eenmalig onderzoeken. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Geen woorden
maar daden

“Dankzij de enthousiaste en deskundige inzet van Bas hebben wij nu een moderne, goed beheerbare site!”

– Jannes Blokstra, gemeente Zwijndrecht

Wat kunnen we
voor jou doen?

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem vrijblijvend contact met ons op!

Contact

Deze organisaties gingen je voor:

Contact

024 344 6288
info@daadkracht.nl

Postbus 6635, 6503 GC Nijmegen
Kerkenbos 1075-A, 6546 BB Nijmegen